Uchwała nr  16 /2012

XI Zjazdu Wielkopolskiej  Okręgowej Izby

 Inżynierów Budownictwa

z dnia 27 marca 2012 roku

 

w sprawie przyjęcia  wniosków zgłoszonych  na  XI  Zjeździe Wielkopolskiej  Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa .

 

 

Na podstawie art. 18 pkt 8 Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz.U. z 2001 r. nr 5, poz. 42 z późniejszymi zmianami).

 

§ 1.

1. Przyjmuje  się  do  realizacji  wnioski  przyjęte  w  wyniku  głosowania  przez  delegatów .

2. Zobowiązuje  się  Okręgową Radę  WOIIB  do  realizacji  przyjętych  przez  XI  Zjazd wniosków  .

3. Lista  wniosków  przyjętych  przez  XI  Zjazd  WOIIB stanowi załącznik do niniejszej     uchwały.

 

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Sekretarz XI Zjazdu

 

 

.................................................

 

Przewodniczący XI Zjazdu

 

 

........................................................

 

 

 

 

 

Zał. do  uchwały  nr  16/2012  XI  Zjazdu  WOIIB 

 

Lista  wniosków  przyjętych  przez  XI Zjazd  WOIIB :

 

Grupa 1  Wnioski do przekazania Krajowej Radzie PIIB

1.  W art.26, ust.2b Prawa Zamówień Publicznych wyeliminować możliwość zlecania prac firmom nie posiadającym własnego potencjału technicznego, wiedzy i doświadczenia.

2. W art.89, ust.1, pkt.4 Prawa Zamówień Publicznych zdefiniować pojęcie „rażąco niskiej ceny”, umożliwiające odrzucenie ofert nierealnych do wykonania.

3. Odciążyć proces inwestycyjny na etapie przygotowania projektowego inwestycji wg wniosków  z  tabeli  poniżej.

Lp.

Stan istniejący w zakresie wymagań dotyczących przygotowania projektowego inwestycji .

       Wnioskowane odciążenia procesu inwestycyjnego na etapie przygotowania projektowego inwestycji.

 

I

 P R O B L E M      D E  C Y Z J I   „Ś R O D O W I S K O W Y C H”

1.

Dotychczas inwestorzy (szczególnie urzędy gmin) wymagają decyzji „środowiskowych” również w tych przypadkach, gdy nie są one wymagane – wg obowiązujących przepisów. Urzędy uzasadniają to lepszą punktacją  wniosku o fundusze unijne jeśli dokumentacja posiada decyzję „środowiskową”.

Powyższe powoduje opóźnienie dokumentacji projektowej do 3 m-cy i naraża projektanta na przekroczenie terminu umownego i kary z tego tytułu.

Wyeliminować tego rodzaju działania poprzez wprowadzenie odpowiednich unormowań – porządkujących tę sprawę

II

P R O B L E M    D E C Y Z J I     „L O K A L I Z A C Y J N Y C H”

1.

Dotychczas wszczęcie postępowania

do wydania decyzji „lokalizacyjnej” -urzędy uzależniają od wydania wcześniej prawomocnej decyzji „środowiskowej”:

Powyższe powoduje opóźnienie dokumentacji projektowej do 3 m-cy i naraża projektanta na przekroczenie terminu umownego i kary z tego tytułu

Wprowadzić obowiązek wszczynania postępowania o wdanie decyzji „lokalizacyjnej” równocześnie

z wszczęciem postępowania do wydania decyzji „środowiskowej”, natomiast jej wydanie dokonywać bezpośrednio po uzyskaniu prawomocnej decyzji „środowiskowej”

2.

Dotychczas urzędy wymagają załączania do wniosku o wydanie decyzji „lokalizacyjnej” map do celów projektowych.

Powyższe powoduje niepotrzebne utrudnienie i opóźnienie dokumentacji projektowej.

Dopuścić załączanie do wniosku o decyzję lokalizacyjną map ewidencyjnych w skali 1:2000.

 

Spowoduje to znaczne uproszczenie i przyspieszenie dokumentacji projektowej i przygotowanie inwestycji.

III

PROBLEM UZYSKIWANIA Z MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY ZGODY NA ODSTĘPSTWO OD WARUNKÓW TECHNICZNYCH OKREŚLONYCH

w §140 ROZPORZĄDZENIA MTiGM z 02.03.1999 (Dz.U. 43 poz. 430)

1.

Dotychczas wymaga się uzyskania od Ministra zgody na odstępstwo od niezachowania wyżej wymienionego przepisu.

Powoduje to niepotrzebne utrudnienie i opóźnienie przygotowania dokumentacji projektowej.

Wyeliminować dotychczasowe uregulowanie w tej sprawie i dopuścić, aby odstępstwo powyższe wydawał na podstawie prawomocnych decyzji „lokalizacyjnych”  odpowiedni właściciel drogi.

 

Spowoduje to znaczne uproszczenie i przyspieszenie dokumentacji projektowej i przygotowanie inwestycji.

III

PROBLEM WYDAWANIA POZWOLEŃ NA BUDOWĘ

1.

Dotychczas wymaga się uzyskiwania pozwoleń na budowę (łącznie z decyzjami „lokalizacyjnymi” i odpowiednimi uzgodnieniami) oddzielnie dla dróg wojewódzkich i krajowych oraz dla obszarów zamkniętych.

Powoduje to niepotrzebne utrudnienie i opóźnienie przygotowania dokumentacji projektowej.  

Wyeliminować dotychczasowe utrudnienia poprzez wprowadzenie jednej  decyzji „lokalizacyjnej” i jednego pozwolenia na budowę wydawanego przez organ miejscowej administracji samorządowej, przy zachowaniu konieczności uzgodnienia dokumentacji z właścicielami dróg, zarządców terenów zamkniętych – przed wydaniem decyzji „lokalizacyjnej” przez organ administracji samorządowej.

 

 Spowoduje to znaczne uproszczenie i przyspieszenie dokumentacji projektowej i przygotowanie inwestycji.

IV

PROBLEM PRZEBUDOWY INWESTYCJI LINIOWYCH

1.

Dotychczas urzędy wymagały dla przebudowywanych rurociągów pozwolenia na budowę.

Powoduje to niepotrzebne utrudnienie i opóźnienie przygotowania dokumentacji projektowej.  

Wyeliminować konieczność uzyskiwania decyzji pozwolenia dla przypadków,

gdy przebudowywany rurociąg:

-          posiada średnicę równoważną do średnicy rurociągu istniejącego,

-          położony jest na tych samych działkach, co rurociąg istniejący,

-          istnieje zgoda właściciela działki na przebudowę rurociągu.

 

Spowoduje to znaczne uproszczenie i przyspieszenie dokumentacji projektowej i przygotowanie inwestycji.

V

PROBLEM TERENÓW GEODEZYJNIE ZAMKNIĘTYCH

1.

Dotychczas funkcjonują tereny zamknięte geodezyjnie, w tym tereny PKP (obok funkcjonujących również terenów otwartych PKP). Obszary zamknięte występują także dla „ubocznych” i nieczynnych linii kolejowych.

Powoduje to niepotrzebne utrudnienie i opóźnienie przygotowania dokumentacji projektowej.  

Wyeliminować w maksymalnym stopniu zakres terenów zamkniętych geodezyjnie – ograniczyć je do przypadków absolutnie koniecznych.

 

Spowoduje to znaczne uproszczenie i przyspieszenie dokumentacji projektowej i przygotowanie inwestycji.

 

Grupa 2  Wnioski dot. szkoleń i doskonalenia zawodowego

 

Brak wniosków w danej grupie

 

Grupa 3  Wnioski dot. gospodarki  finansowej  WOIIB

 

Brak wniosków w danej grupie

 

Grupa 4  Wnioski kierowane do rozpoznania i  realizacji przez Okręgową Radę WOIIB

Spowodować , aby  protokół  ze  Zjazdu   WOIIB  został  udostępniony  delegatom  uczestniczącym w Zjeździe na stronie internetowej Izby w ciągu 4 tygodni od zakończenia Zjazdu.

 

 

Sekretarz XI Zjazdu

 

 

.................................................

 

Przewodniczący XI  Zjazdu

 

 

........................................................